Sunday, June 6, 2010

Silat Seni Gayong Malaysia & Pusaka Gayong

Aku sebenarnya meminati hampir semua jenis seni beladiri. Di mana atau bila sahaja ada kesempatan aku hampir tak mungkin akan terlepas untuk melihat demonstrasi-demonstrasi yang diadakan. Tapi seringkali juga berita sampai ke pengetahuanku hanya selepas demonstrasi selesai, memang frust la jawabnya. Harap ada di kalangan sahabat yang mungkin tahu sekiranya ada blog atau laman web yang menyiarkan acara-acara demonstrasi seni beladiri yang bakal diadakan di mana-mana dapat membantu hamba ini, jadi tidaklah hamba hanya tahu selepas acaranya berakhir.

Seperti yang pernah aku nyatakan sebelum ini, antara aliran seni beladiri yang jarang gagal menarik perhatianku bila membuat demonstrasi adalah seni silat dari aliran Gayong, sama ada Gayong Malaysia ataupun Pusaka, apatah lagi jika demonstratornya adalah otai-otai seperti Jebat dan (arwah) Zulkarnain, Kasturi dan lain-lain orang lama, kegagahan dan ketangkasan mereka sememangnya terserlah. Demo parang berapi adalah antara trade mark silat Gayong, biasanya memang adalah penonton yang menjerit (pompuan la...tak tau la jika ada lelaki yang menjerit..hehe...) sebab ngeri tengok percikan bunga api dan bunyi dua parang berlaga depan mata. Tak kurang ngeri dan menarik juga buah-buah kuncian dan seni lompatan dan akrobatik yang dipersembahkan. Bukan menidakkan kehebatan persembahan seni beladiri lain, Cuma mungkin sebab Gayong adalah antara aliran yang mempunyai ahli yang paling ramai, jadi demonstrasinya lebih kerap boleh ditonton di mana-mana. Selain Gayong, Silat Cekak, Tae Kwon Do dan Karate (sekadar menyebut beberapa aliran) juga antara aliran yang well prepared dan sistematik bila buat demo.



Faktanya, setiap seni beladiri mempunyai kehebatan dan tarikan tersendiri, cuma dari pemerhatianku, kadang-kadang ada sesetengah peserta atau jurulatih demonstrasi kurang memberi fokus kepada mutu dan kelancaran persembahan, sama ada perancangan dibuat secara agak tergesa-gesa atau kurang latihan untuk demo tersebut, hanya diri mereka sendiri yang boleh menjawabnya. Jika penonton terdiri daripada khalayak yang tiada latar belakang seni beladiri, persembahan yang sederhana mungkin sudah mencukupi, tapi jika penonton adalah terdiri daripada pengamal seni beladiri, sedikit kecacatan, sama ada gerak demo yang terlalu perlahan, gerak yang teragak-agak atau kurang yakin, silap langkah, gerak yang tidak sychronize dengan pasangan tempur atau sebarang kesilapan yang paling kecil sekalipun akan dapat dikesan oleh penonton.

Memang demo bukanlah penentu sama ada sesuatu seni beladiri tersebut bagus atau tidak atau seseorang pengamal beladiri itu betul-betul mahir ataupun tidak secara realitinya, tetapi demo adalah pembuka mata kepada orang lain untuk lebih mengenali aliran yang dipersembahkan. Penonton tidak boleh menilai apa yang mereka tidak nampak, jadi adalah menjadi tugas pengamal beladiri untuk mempersembahkan kecantikan dan kehebatan beladiri mereka untuk menarik khalayak menyertai aliran masing-masing. Memang itu tujuannya kita membuat demonstrasi kan?

Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia ditubuhkan di IPT tempat aku belajar hanya beberapa tahun selepas aku belajar silat Cekak. Atas sebab-sebab yang tak dapat aku nyatakan (mungkin ada antara sahabat diluar sana yang tahu sebabnya) aku tak dapat menyertainya di kampusku sendiri. Berdasarkan maklumat yang aku perolehi daripada beberapa orang sahabatku yang juga merupakan jurulatih Gayong, gelanggang terhampir yang ada pada masa itu adalah di jalan Gombak, tetapi disebabkan masalah pengangkutan, aku tak dapat untuk berulang-alik ke sana. Nampaknya memang aku tiada jodoh dengan silat Gayong, tetapi aku masih kekal sebagai peminat setia...walau di mana aku berada dan walau aliran apa yang aku pelajari sekarang.